بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خواص جعفری (10 خاصیت درمانی + ارزش غذایی)

خواص جعفری (10 خاصیت درمانی + ارزش غذایی)

جعفری یک گیاه بومی مدیترانه است که از برگ ها، ساقه ها و دانه های آن در بسیاری از دستور العمل ها استفاده می شود. جعفری سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. و طبق شواهد حکایتی به کاهش فشار خون، کلسترول و آلرژی کمک می کند. از این گیاه مفید در ساخت صابون، کرم، عطرسازی استفاده می شود چرا که به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی برای پوست مفید است.

در این مقاله از مجله سلامتی شادیما؛ نگاهی به ارزش غذایی، کاربردها، فواید و عوارض جانبی جعفری بیندازیم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی و ویتامین های جعفری

نصف فنجان (30 گرم) جعفری تازه و خرد شده حاوی:

  • 11 کالری
  • 2 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 1 گرم چربی
  • 1 گرم فیبر
  • ویتامین A 8424 IU
  • ویتامین C 133 میلی گرم
  • ویتامین K 1640 میکروگرم
  • اسید فولیک 152 میکروگرم
  • پتاسیم 554 میلی گرم

جعفری همچنین حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

خواص جعفری برای سلامتی

  1. می تواند سطح قند خون را تنظیم کند

جعفری سرشار از آنتی اکسیدانی به نام میریستیسین است. میریستیسین تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و مقاومت به انسولین و التهاب را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای با قطعیت صحبت کردن درمورد این اثرات نیاز است.

  1. به سلامت کلیه کمک می کند

جعفری یک ادرارآور طبیعی است و می تواند به حذف سموم و میکروب ها از بدن کمک کند. در یک آزمایش، موش‌های تغذیه شده با عصاره دانه جعفری نسبت به زمانی که فقط آب می‌نوشیدند، بیشتر ادرار می کردند. جعفری ممکن است پمپ سدیم-پتاسیم را که در تنظیم ادرار در کلیه ها نقش دارد، مهار کند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

مطالعات حیوانی بیشتر نشان می دهد که جعفری دارای اثرات محافظت کننده در برابر مشکلات کلیوی است.

  1. اثرات ضد سرطانی دارد

جعفری سرشار از فلاونوئیدهایی است که خواص ضد سرطانی دارند. فلاونوئیدها رشد سلولی را مهار کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند. تحقیقات حیوانی نشان داده است که آپیژنین، یک فلاونوئید موجود در دانه های جعفری، می تواند به کشتن سلول های سرطانی و کاهش اندازه تومورها کمک کند. مطالعات نشان می دهد که آپیژنین دارای اثرات ضد سرطان زایی بر روی سرطان سینه است.

یکی دیگر از فلاونوئیدهای ضد سرطان که در جعفری یافت می شود، لوتئولین است. لوتئولین می تواند اثرات پیشگیرانه ای بر سرطان کولورکتال داشته باشد.

علاوه بر این، جعفری حاوی کارنوسول است، ترکیب دیگری که با نتایج امیدوارکننده در درمان سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و پروستات همراه است.

  1. سلامت قلب را بهبود می بخشد

جعفری برای کمک به درمان فشار خون استفاده می شود. محتوای غنی فلاونوئید موجود در جعفری به بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

به علاوه، جعفری منبع خوبی از اسید فولیک است. مصرف فولات با سلامت قلب مرتبط است و سطوح پایین فولات می تواند برای قلب مضر باشد. از این رو، گنجاندن جعفری در رژیم غذایی می تواند در این زمینه مفید باشد.

  1. سلامت استخوان ها را تقویت می کند

جعفری منبع خوبی از ویتامین K است. این ویتامین به تشکیل سلول های استخوانی به نام استئوسیت ها کمک می کند. دریافت جعفری در موش‌ها تحلیل استخوان را (فرآیندی که در آن استخوان‌ها توسط بدن جذب و تجزیه می‌شوند) مهار کرد.

  1. برای هضم بهتر مفید است

به طور سنتی از جعفری برای کمک به درمان اختلالات گوارشی استفاده می شود. محتوای فیبر موجود در جعفری به هضم غذا را بهبود می بخشد، به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می کند و به رشد باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند. در مطالعات روی موش‌ها عصاره جعفری اثر ضد زخم داشته است.

  1. سیستم ایمنی را تقویت می کند

جعفری حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی از جمله فلاونوئیدها است. آپیژنین با التهاب بدن مبارزه می کند.

ویتامین C یکی از دیگر از ترکیبات موجود در جعفری است. این ماده مغذی یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین جعفری حاوی فلاونول هایی مانند کامفرول و کوئرستين است که با استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی مبارزه می کند.

  1. می تواند سلامت کبد را تقویت کند

جعفری می تواند کلسترول را تنظیم کرده و اثر محافظتی بر روی کبد موش ها داشته باشد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که جعفری می‌تواند به بازسازی سلول‌های کبد و تنظیم آنزیم‌های کبد در موش‌های مبتلا به دیابت کمک کند.

  1. خاصیت آنتی باکتریال دارد

اسانس جعفری هم فعالیت ضد باکتریایی و هم ضد قارچی از خود نشان داده است. جعفری می تواند رشد باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و لیستریا مونوسیتوژنز را مهار کند. همچنین می تواند در برابر قارچ های پنی‌سیلیوم و تریکودرما ویریده از بدن محافظت کند.

  1. می تواند به محافظت از چشم ها کمک کند

جعفری حاوی ویتامین A است، یک ماده مغذی که می تواند به بهبود سلامت چشم کمک کند. به علاوه حاوی کاروتن هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است که به محافظت از چشم کمک می کند. این آنتی اکسیدان های رنگدانه ای با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلامت چشم ها کمک می کنند و خطر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهند.

در قسمت بالا خواص سلامتی جعفری را معرفی کردیم. این گیاه برای تقویت سلامت پوست هم بسیار مفید است. در بخش زیر به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته ایم:

خواص جعفری برای پوست چیست؟

  • سرشار از مواد مغذی: جعفری سرشار از مواد مغذی مانند مس، روی، منگنز، کلسیم و پتاسیم است که برای سلامت پوست ضروری هستند.
  • ضد پیری: ویتامین C موجود در جعفری روند پیری پوست را کند می کند و با رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می شوند مبارزه می کند. این ماده مغذی همچنین به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند، سلول های پوستی را ترمیم می کند و تولید کلاژن را تحریک می کند. این فواید باعث می شوند پوست جوان تر و شاداب تر به نظر برسد.
  • ضد آکنه: خواص ضد میکروبی موجود در جعفری می تواند به مبارزه با باکتری ها و کاهش آکنه کمک کند. جعفری همچنین ممکن است سبوم اضافی را متعادل کند. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.
  • ضد التهاب: جعفری حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به کاهش تحریک و قرمزی پوست کمک کند.
  • رنگ پوست را یکدست می کند و رنگدانه ها را کاهش می دهد: ویتامین C موجود در این گیاه می تواند پوست را درخشان کرده و لکه های پوستی را کاهش دهد.

نحوه استفاده از جعفری برای پخت و پز و آشپزی

استفاده از جعفری در آشپزیخواص جعفری

جعفری یک گزینه طعم‌دهنده همه کاره و ارزان است که طعم و مزه هر غذایی را بهبود می‌بخشد و معمولا در خورش ها و سوپ ها استفاده می شود. بسیاری از سس های سالاد و مارینادها از جعفری تازه استفاده می کنند. جعفری تازه و خشک را می توان برای پخت و پز استفاده کرد.

غذاهای فرانسوی از جعفری در سوپ استفاده می کنند، در حالی که غذاهای خاورمیانه مانند هوموس از جعفری به عنوان چاشنی استفاده می کنند.

غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، اسپاگتی، پیتزا یا لازانیا، از جعفری خشک به عنوان یک ماده طعم دهنده استفاده می کنند. سس هایی مانند پستو یا سالسا نیز شامل جعفری است. معمولاً در پایان فرآیند آشپزی اضافه می شود تا طعم غذا حفظ شود.

خطرات و عوارض جانبی جعفری

جعفری باید در حد اعتدال مصرف شود. اگر بیش از حد مصرف شود در موارد خاصی می تواند منجر به آلرژی شود. در قسمت زیر عوارض جانبی ذکر شده است.

ممکن است با داروهای فشار خون بالا تداخل داشته باشد

جعفری با تعدیل پمپ های سدیم پتاسیم می تواند فشار خون را تنظیم کند. با این حال، هنگامی که در مقادیر بالاتر مصرف شود، ممکن است با داروهای فشار خون بالا تداخل داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سطح فشار خون خود با پزشک مشورت کنید.

ممکن است باعث هیپوگلیسمی شود

میریستین موجود در جعفری ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. اگر از قبل داروهایی برای کاهش قند خون مصرف می‌کنید، مصرف جعفری اضافی ممکن است منجر به هیپوگلیسمی (سطح قند خون بسیار پایین) شود.

تداخلات در طول جراحی

جعفری ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کرده و زمان خونریزی را طولانی کند، از این رو ممکن است باعث خونریزی بیش از حد در حین جراحی شود. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده از مصرف جعفری خودداری کنید.

حساسیت پوستی

برخی از افراد پس از استفاده موضعی از جعفری یا روغن دانه جعفری نسبت به آفتاب حساس می شوند. این می تواند باعث آفتاب سوختگی و بروز بثورات پوستی شود. بنابراین، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری کلیوی

اگرچه جعفری برای کلیه ها مفید است، اما ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیوی باعث ایجاد واکنش های نامطلوب شود. با این حال، تحقیقات در این زمینه کم است. از این رو با پزشک خود مشورت کنید.

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی

اگرچه مصرف جعفری در مقادیر معمولی بی خطر است، اما مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است عوارضی ایجاد کند. جعفری ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. بنابراین، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

سایر تداخلات دارویی

جعفری دارای مقادیر زیادی ویتامین K است که در لخته شدن خون نقش دارد. این گیاه ممکن است با داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از لخته شدن خون تداخل داشته باشد. برخی از مطالعات تداخل بین جعفری و وارفارین (ضد انعقاد) را مشکوک می دانند.

سوالات رایج در مورد جعفری

آیا جعفری می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

شواهد حکایتی نشان می‌دهد که جعفری می‌تواند در نوشیدنی‌های سم‌زدایی و کاهش وزن استفاده شود. با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد جعفری برای کاهش وزن مفید است.

وقتی بیش از حد جعفری می خورید چه اتفاقی می افتد؟

جعفری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ایمن شناخته شده است. با این حال، از آنجایی که این ماده ادرار آور است، مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.چه مقدار جعفری در روز بخورم؟

چه مقدار جعفری در روز بخورم؟

هیچ داده علمی در مورد دوز ایده آل جعفری در روز وجود ندارد. می توانید آن را در مقادیر معمولی غذا مصرف کنید.

آیا خوردن جعفری خام مفید است؟

بله، جعفری خام سرشار از مواد مغذی است و برای سلامتی شما مفید است. البته قبل از مصرف باید به خوبی شسته شود.

آیا نوشیدن هر روز چای جعفری بی خطر است؟

بله، نوشیدن هر روز چای جعفری بی خطر است. با این حال، مصرف خود را به 1 تا 2 فنجان در روز محدود کنید. اگر دارویی مصرف می کنید، قبل از مصرف چای جعفری یا خود گیاه با پزشک خود مشورت کنید.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

منبع

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده